TWINDISC HYBRID – DUAL POWER SOURCE PROPULSION SYSTEM
Marine Transmission för Parallell Hybrid system
Så fungerar det:
- Twin Disc levererar en transmission med dubbla kraftkällor, en huvudingång och en PTI
- PTI (Power Take Input) kan användas för ingående kraft men även alstra energi.
- Elmotorn kan anpassas för applikationen och kraftkällan då elmotorn inte ingår i utrustningen.
- Kraftkällor, batterier för laddning i land eller generatorer ombord eller båda delarna.
- Möjlighet att skapa eget styrsystem och med logik anpassad för fartyget att växla mellan diesel och el eller att kombinera båda kraftkällorna
- Bränslebesparingar genom el drift vid låg effekt eller lägre farter.
- Möjlighet att montera mindre motorer då boost-mode erbjuder möjligheter till ökad effekt.
Typer av applikationer
- Fartyg med lång väntetid mellan jobb, t.ex. bogserbåtar, lots, färjor etc.
- Fartyg med hög andel drifttid i lägre hastigheter, t.ex. patrullbåtar, kartläggningsfartyg
- Fartyg med lågt effektuttag, där ström kan öka flexibiliteten för att installera mindre motorer till lägre kostnad och med lägre utsläppsnivåer
- Fartyg som arbetar i begränsade områden
Master Clutch
- MC-35 upp till 3,5 kNm
- MC-50 upp till 5,0 kNm
- MC-75 upp till 7,5 kNm
- Mindre eller större Master Clutch är möjligt utifrån specifikation och volym
PTO/PTI
- Olika positioner tillgängliga, klockan 9, 12 och 3
- Anpassad ingångsfläns baserat på applikationskrav
- Reducerad utväxling från 1.50 till 2.50:1, med steg om 0,25:1
Diesel Mode
- Möjlighet att generera elektricitet för att ladda eller för användning i andra system ombord på fartyget.
Electric Mode
- Ökade möjlighet att driva fartyget i lägre fart.
- Lägre utsläpp / bränsleförbrukning.
- Minskat slitage på huvudmotorerna.
- Bättre arbetsmiljö med lägre ljud och mindre avgaser
Boost Mode
- Reducering av effekt och slitage på huvudmaskineri och andra möjligheter att matcha propeller genom att använda kombinerad effekt från både huvudmaskin och elmotorn.