TWINDISC HYBRID – DUAL POWER SOURCE PROPULSION SYSTEM

 

Marine Transmission för Parallell Hybrid system

 

Så fungerar det:

  • Twin Disc levererar en transmission med dubbla kraftkällor, en huvudingång och en PTI
  • PTI (Power Take Input) kan användas för ingående kraft men även alstra energi.
  • Elmotorn kan anpassas för applikationen och kraftkällan då elmotorn inte ingår i utrustningen.
  • Kraftkällor, batterier för laddning i land eller generatorer ombord eller båda delarna.
  • Möjlighet att skapa eget styrsystem och med logik anpassad för fartyget att växla mellan diesel och el eller att kombinera båda kraftkällorna
  • Bränslebesparingar genom el drift vid låg effekt eller lägre farter.
  • Möjlighet att montera mindre motorer då boost-mode erbjuder möjligheter till ökad effekt.

 

Typer av applikationer

  • Fartyg med lång väntetid mellan jobb, t.ex. bogserbåtar, lots, färjor etc.
  • Fartyg med hög andel drifttid i lägre hastigheter, t.ex. patrullbåtar, kartläggningsfartyg
  • Fartyg med lågt effektuttag, där ström kan öka flexibiliteten för att installera mindre motorer till lägre kostnad och med lägre utsläppsnivåer
  • Fartyg som arbetar i begränsade områden

 

 

Master Clutch

  • MC-35 upp till 3,5 kNm
  • MC-50 upp till 5,0 kNm
  • MC-75 upp till 7,5 kNm
  • Mindre eller större Master Clutch är möjligt utifrån specifikation och volym

 

 

PTO/PTI

  • Olika positioner tillgängliga, klockan 9, 12 och 3
  • Anpassad ingångsfläns baserat på applikationskrav
  • Reducerad utväxling från 1.50 till 2.50:1, med steg om 0,25:1

 

 

Diesel Mode

  • Möjlighet att generera elektricitet för att ladda eller för användning i andra system ombord på fartyget.

Electric Mode

  • Ökade möjlighet att driva fartyget i lägre fart.
  • Lägre utsläpp / bränsleförbrukning.
  • Minskat slitage på huvudmotorerna.
  • Bättre arbetsmiljö med lägre ljud och mindre avgaser

Boost Mode

  •   Reducering av effekt och slitage på huvudmaskineri och andra möjligheter att matcha propeller genom att använda kombinerad effekt från både huvudmaskin och elmotorn.